Diyabet ve Yara Tedavisi

DİYABET ŞEKER HASTALIĞI

Diyabet hastalığı yani şeker hastalığı günümüzde en yaygın hastalık gruplarından biridir. Şeker hastalığı dediğimiz şey kanımızda bulunan şeker miktarının bir türlü regüle edilememesi bazen düşük genelde yüksek seyretmesi durumudur. Bazen doğuşta bazen sonradan edinilen şeker hastalığında ana patoloji pankreastadır. Pankreas yeterli hormonların salgılamadığı için şekerimiz bir türlü ideal düzeye ulaşamamaktadır.

Kanımızda bulunan şeker miktarının normal sınırlarda olmamasının bize ne gibi zararları vardır bunları dört başlık altında toplayabiliriz. Normal sınırlarda olmayan şeker gözlerdeki damarları tutarak göz problemlerine, kalbe giden damarları tutarak kalp problemlerine, böbreklere giden damarları tutarak böbrek problemlerini ve son olarak da el ve ayakları giden damarları tutarak el ve ayak da uzun kayıplarına yaralara neden olabilmektedir.

Yani şeker hastalığına yakalandıktan 5-10 yıl sonra belki 15-20 yıl sonra bir göz problemimiz kalp hastalığımız böbrek yetmezliğimiz veya el ve ayaklarda diyabetik yaralarımız oluşabilir.

Diyabet şeker hastalığının tedavisi

Diyabet şeker hastalığının tedavisi çok çeşitlidir. Diyabette birinci öncelik tabii ki diyettir. İyi bir diyet iyi bir egzersiz de ve tabii ki ilaç desteği ile şekerimizi regülasyonu mümkündür. Şekerimizi regüle etmekte kullanılan ilaçlar insan pankreastan insülin salgılatan ilaçlar, pankreasın insülin üretimini arttıran ilaçlar, kan içerisinde bulunan şekeri hücre içerisine geçmesini sağlayan ilaçlar ve dışarıdan hazır insülinin enjeksiyonu şeklinde özetlemek mümkündür. Tabii ki her diyabet hastasının bildiği gibi insülin iğneleri bu tedavilerde ilerleyen dönemde vazgeçilmez bir diğer ögesidir.

Diyabet şeker hastalığında ilaç diyet ekzersiz üçlüsüne ek olarak başvurabileceğiniz başka seçeneklerde mevcuttur. Bunlardan biri ise ozon tedavisi uygulamasıdır.

Diyabet şeker hastalığında ozon tedavisi uygulanması bizim hem metabolizmanızı hızlandırır. Hızlanan metabolizma sayesinde kanımızda bulunan şeker miktarını azaltır. Hem de pankreas fonksiyonları kısmi bozulmuş tip 1 diyabet hastalarında pankreasa giden kan ve oksijen miktarını artırarak, pankreasın insülin üretim miktarını arttırır.

Yazımızın başında belirttiğimiz gibi diyabet bir damar hastalığıdır. Göz kalp böbrek el ve ayaklara giden damarları tutarak çeşitli ek komplikasyonlara neden olmaktadır.

ozon tedavisi uygulanması bu damarları tutan hastalıkta kanımızın viskozitesini azaltarak akışkanlığını arttırır. Hemoglobinlere oksijen taşıma kapasitesini artırır. Böylece ozon tedavisi uygulamasının hem pankreasın hormon üretim miktarı üzerinde etkileri mevcuttur. Hem de tekrar saymak gerekirse göz has göz kalp böbrek el ve ayak rahatsızlıkları yani diyabetin diğer komplikasyonlarının azaltılmasında da etkili uygulamadır.

Diyabette en önemli şey bir endokrin doktorunun kontrolünde doğru ilaçlara başlamak, ardından gerekirse bir diyetisyenle iyi bir diyet programı yapmak, ardından iyi bir egzersiz programıyla günlük insülin ihtiyacımızı azaltmak ve son basamak olarak da ek bir destek ihtiyacı olarak ozon tedavisi uygulaması da yaptırmak gerekebilir. Ozon tedavisi uygulaması mevcut tedavinin sürdürülebilir olmasında yardımcıdır.

DİYABETİK HASTADA MAJOR OZON UYGULAMASI

Ozon tedavisinde kullanılan kelebek (damar yolu) transfizyon seti, ozon şişesi ve bakteri filtresi tamamen lateks iğermeyen(latex free) ozona dirençli olmalıdır. Kullanılan set cam şişe olmalıdır. Ozon tedavisi uygulaması plastik şişelerde veya kan alım poşetlerinde yapılmamalıdır.

Diyabet şeker hastalığında ozon tedavisi uygulaması çok çeşitlilik gösterebilir. Major ozon uygulaması dediğimiz uygulama ile hastadan alınan kilosuna uygun kan uygun doz ve hacimde ozon uygulandıktan sonra tekrar hastaya uygulanır. Majör ozon yöntemini özetlemek gerekirse; tamamen kapalı, içi boş, hava dahi olmayan bir sistem içerisine hastadan kilosuna uygun kan 5 dakikalık süre içerisinde alınır. Bu kan alım işlemi klasik bir kelebek (damar yolu) yardımıyla alınır. Bu aşamada hastadan kan alınırken uygun doz ve uygun hacimde ozon gazı ozon setinin içerisine enjekte edilir. Kan ve ozon gazı artık karışmış vaziyettedir. Bu aşamada transfizyon seti üzerindeki klips kapatılır ve bir 1,5 dakika kadar kan ve ozon gazının karışması çok yavaş bir şekilde sağlanmalıdır. Ardından transfizyon seti üzerindeki klips kapatılır cam şişe ters çevrilir ve bir askı asılır. İçerisindeki hava boşlukları alınır. Tekrar klips açılarak ozon gazı ile tamamen karışmış kanın hastaya tekrar gitmesi sağlanır. Bu uygulamanın adı Major ozon uygulamasıdır. Major ozon hem pankreas fonksiyonlarında hem diyabete bağlı komplikasyonların azaltılmasında etkilidir. Bu komplikasyonları tekrar söylemek gerekirse çağır kalp böbrek el ve ayak hastalıktır.

DİYABET YARALARI

Diyabet yaraları, şeker hastalığına sahip kişilerde damar ve sinir yapılarının bozulmasına bağlı yaralanmalar ve travma sonucu oluşan yaranın enfekte olmasıdır.

DİYABET YARALARI NASIL OLUŞUR?

• Sinir tutulması sonucunda ağrı duyusu yitirilir.
  • Cildin terleme ve nem mekanizmaları bozulur.
  • Ayak kasları tutulması sonucu deformite oluşur.
  • İmmun sistem bozulur.
  • Damarlarda bozulma ile birlikte kan akımı kesilerek yeterli oranda oksijenizasyon sağlanamaz.
  • Vücudun genel direnci bozulur.

Bu şekilde oluşan diyabet yaraları iyileşememekte ve üstüne enfeksiyon yerleşmektedir. Yaralar zamanla büyüyerek gangren oluşumuna yol açmaktadır.

DİYABET YARALARINDAN KORUNMAK İÇİN NELER YAPMALI?

• Şeker kontrol altına alınmalıdır.
  • Fazla kilolar verilmelidir.
  • Sigara içilmemelidir.
  • Her gün ılık su ile yıkanıp vücut kuru tutulmalıdır.
  • Bacağı sıkmayan dikişsiz ve pamuklu çorap giyilmelidir.
  • Uzun yürüyüşler yapılmalıdır.
  • Uzun süre hareketsiz kalınmamalıdır.
  • Yara oluşumu olan bölgede renk değişikliği kontrol edilmelidir.

YARA TEDAVİSİ NASIL YAPILIR?

• Yara tedavisinde, yaralı bölgeye günlük pansuman yapılmalıdır.
  • Tedavide besin takviyesi önemli bir yer tutmaktadır. Beslenme programına uyulmalıdır.
  • Sigara ve tedaviyi olumsuz etkileyecek ilaçlar varsa bırakılmalıdır.
  • Yara tedavisinde yapılması gereken egzersizler aksatılmamalıdır.
  • Kişiye psikolojik destek sağlanmalıdır.
  • Yara temizlenerek ölü dokular uzaklaştırılmalıdır.
  • Yaradan kültür alınarak Kişiye uygun antibiyotik tedavisi için yaradan kültür alınmalıdır.

DİYABETİK HASTADA TORBA OZON UYGULAMASI

Diyabetik hastada torba ozon uygulaması genellikle diyabetik yaralarda tercih edilir. Diyabetik yaralar en çok ayakta oluşmaktadır. Ayakta oluşan diyabetik yaralar çok tehlikeli sonuçları olabilir. Uzul kaybına kadar varan sonuçları vardır.

Öncelikle diyabetik ayak yarası olan danışan da ayağa giden kirli ve temiz kan taşıyan damarlara Dobler ultrason yöntemiyle tetkik edilmesi gerekir. Bir diğer önemli faktör de kemik kas ve cilt enfeksiyonlarının var olup olmamasıdır. Kemik, kas ve cilt enfeksiyonlarının varlığı kan kültürleri, doku kültürleri, radyolojik yöntemler ve bir çok farklı yöntemle tespit etmek mümkündür. Diyabetik yarada bir diğer önemli faktör ise enfekte olduğu durumlarda enfeksiyona neden olan bakterinin tespit edilmesi ve tespit edilen bakteriye en uyumlu antibiyotiğin belirlenmesidir.

Diyabete bağlı ayak yarası olan hastada torba ozon uygulaması mevcut tedaviye ek olarak uygulanabilir. Torba ozon yönteminde amaç yüzeysel cilt enfeksiyonlarının tedavisine yardımcı olmasıdır. Aynı zamanda lokal ozon gazı uygulaması ile cilt enfeksiyonlarının ve cilt altı kanlanmanın arttırılmasıdır.

Diyabete bağlı ayak yarası olan hastada torba ozon bir şeffaf plastik tıbbi bir poşetin içerisinde, diyabetik ayak yarayı saracak şekilde yerleştirilmesi ile başlar. Ardından poşet bir turnike yardımıyla hava almayacak şekilde kapatılır. Doğru doz ve hacimde ozon gazı torbanın içerisinde tüm yara dokusu ozon gazıyla temas edecek şekilde uygulanır. Uygulama süresi yaklaşık 20 dakika kadardır. 20 dakikanın sonunda uygulamaya son verilir. Torba ozon yönteminde ana faydası yüzeye cilt enfeksiyonlarını hedef almasıdır. Derin dokuda kas ve kemik de enfekte durum varsa ek tedaviler gerekebilir. Diyabetik hastalarda hem majör ozon tedavisi, hem lokal ozon gazı enjeksiyonu hem de torba ozon uygulaması mevcut tedavinin başarısını artırmakta etkilidir.